Inrikes.

2021-11-04 11:00
Fackförbunden Handels, Seko och Transport vill införa en lagstadgad avgift för frakt och returer.  Bild: Shutterstock
Fackförbunden Handels, Seko och Transport vill införa en lagstadgad avgift för frakt och returer.
Puffetikett
Dagens ETC

Fackförbunden: Förbjud fri frakt för växande näthandel

E-handelsboomen kommer med ett dyrt pris för anställdas villkor och miljön, visar en rapport från Handels, Seko och Transport. Nu vill fackförbunden ha ett stopp för fri frakt.

Tipsa om artikeln via e-post

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

Fackförbunden Handels, Seko och Transport har i en rapport tittat på hur e-handelsbommen påverkar villkoren i branschen och miljön. Intervjuer med ­arbetstagare inom handeln, post och transportsektorn visar att branschens kraftiga ökning lett till ökad press och stress.

– E-handeln växer väldigt snabbt, i synnerhet under förra året under pandemin. Men det sker inte på ett sätt som är hållbart, varken för de anställda på lager eller i transportverksamheter – inte heller för miljön, säger Ola Palmgren, utredare på Handels och en av författarna till rapporten.

Många anställda vittnar om kraftigt ökad arbetsbelastning under pandemin.

– Det är mycket övertid, förlängda öppettider på lagren, svårt att ta ut semester, svårt att få fungerande ledighet med familjen. Men det sker också mer kontroll och övervakning. Till exempel genom pick by voice-system, där röstkommandon ständigt styr vart man ska gå härnäst, säger han.

Utvecklingen spiller över

Sandra Tenggren är utredare på Transport. I rapporten har hon undersökt last mile-­transporterna, det vill säga den sista transporten i kedjan, som går ut till kunder, utlämningsställen eller boxar. Värst är det för de anställda på så kallade plattformsbolag, som Budbee och Airmee.

– De mår sämre och är mer stressade. Det är ofta kopplat till ruttplaneringen som görs för att få ut fler paket på kortare tid. Den tar inte hänsyn till exempelvis köer. Stressen beror också på att de inte har fasta anställningar utan jagar pass hela tiden.

Den ökade etableringen av plattformsföretag leder till en negativ spiral, enligt Sandra Tenggren. Företagen har ofta inte kollektivavtal och pressar ner priserna. Det får effekt hos traditionella företag och i andra delar av kedjan.    

– Fler plattformsbolag etablerar sig. Det blir mer gratis frakt och mer leveranser och paket. Det leder till att det fortsätter snurra nedåt, säger hon.

Förslaget: Stopp för fri frakt

I rapporten föreslås bland annat en lagstadgad avgift för frakt till kund och för returer. Förhoppningen är att det kan innebära färre paket och leveranser.

– Förhoppningsvis skulle det leda till bättre villkor och ett bättre miljöarbete, säger Ola Palmgren.

Varken Handels eller ­Transport tror att fraktavgiften kan få en negativ effekt för deras medlemmar.

– Vi vill så klart ha kvar jobb, men vi vill ha bra jobb, säger Sandra Tenggren.

Tipsa om artikeln via e-post

Fackförbundens ­förslag för en mer hållbar e-handel

Lagstadgad avgift för frakt till kund och retur

Genomlysning av social och miljömässig hållbarhet i e-handelns logistikkedjor

Krafttag mot ”falska egenanställningar”

Utveckling av en branschstandard för hållbar e-handel

Krav på utsläpps­rapportering